Veelgestelde vragen
Ja, u kunt de HAP ook bellen via het lokale telefoonnummer 036-5454380.
Bel eerst
U heeft goede zorg nodig. Belangrijk is dat u eerst belt voordat u langskomt. Langskomen is niet altijd de beste keuze. Als u het telefoonnummer van de Spoedpost belt, krijgt u een triage assistent van de Huisartsenpost aan de telefoon. Dit is een speciaal opgeleide doktersassistent of verpleegkundige. Zij stelt u gerichte vragen en bepaalt snel en deskundig welke zorg u op dat moment nodig heeft. Dit gaat in overleg met de huisarts die op dat moment werkt op de Huisartsenpost. U krijgt één van onderstaande adviezen:
1 Telefonisch advies
U krijgt telefonisch advies wat u het beste kunt doen.
2 Consult
Er is verder onderzoek of behandeling nodig. Er wordt een afspraak met u gemaakt. Op de afgesproken tijd komt u naar de Huisartsenpost.
3 Visite
U heeft dringend hulp nodig maar u kunt om medische redenen niet langskomen. Dan komt de huisarts naar u toe.
4 Spoedeisende Hulp
U bent ernstig verwond of in levensgevaar? Dan wordt u direct geholpen opde Spoedeisende Hulp van het Flevoziekenhuis.
5 Poli van het Flevoziekenhuis
Bent u al onder behandeling bij een specialist het Flevoziekenhuis? Bel dan rechtstreeks met de poli van het Flevoziekenhuis. Zij kunnen u beter helpen.
6 Ambulance
Is er een levensbedreigende situatie en telt elke minuut? Dan komt de ambulance naar u toe.
Als u belt, houd de volgende gegevens bij de hand:
- uw verzekeringpasje
- uw legitimatie voor uw burgerservicenummer (BSN)
- de naam van uw huisarts
- uw medicijngebruik
U krijgt de triage assistent aan de telefoon. De triage assistent kan snel de ernst van uw klachten inschatten en bepalen welke zorg u nodig heeft. Zij is hier speciaal voor opgeleid.
U wilt de beste zorg. Daarom is eerst bellen belangrijk. Langskomen is niet altijd het beste voor u op dat moment. Als u belt krijgt u een speciaal opgeleide triage assistent aan de telefoon. Zij kan snel en goed inschatten welke hulp u nodig heeft.
Triageconsult: Het triage consult is een onafgebroken tijdspanne, waarin de triagist de zorgvraag inventariseert (triage), bepaalt of er verder onderzoek middels een consult of visite noodzakelijk is, en de patiënt informeert/adviseert.
Consult: Het consult is een onafgebroken tijdspanne, waarin de huisarts of de physician assistant de patiënt één-op-één voor één of meerdere zorgvragen begeleidt, adviseert en/of behandelt, ongeacht de tijdsduur.
Deze wijziging in de verrichtingen is verwerkt in de NZa beleidsregel huisartsenposten 2021, die halverwege 2020 is gepubliceerd.
Alle huisartsenzorg is verzekerd via de basisverzekering. Dit betekent dat deze kosten niet ten koste gaan van uw eigen risico. U hoeft dus geen kosten te betalen voor huisartsenzorg.
Geen ziektekostenverzekering
Bent u niet verzekerd? Dan kunt u gelijk betalen bij de balie van de Huisartsenpost, liefst per pin. In bepaalde situaties ontvangt u een factuur thuis. Huisartsenposten stellen niet zelf hun tarieven vast. De hoogte van de kosten worden ieder jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De tarieven per 1 oktober 2024 zijn:
- Consult: € 214,85
- Visite door de huisarts bij u thuis: € 322,28
- Triage consult: € 35,00
Kosten Spoedeisende hulp
De meeste ziekenhuiszorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Informeer bij uw zorgverzekering welke kosten er worden vergoed. Let op: de kosten voor ziekenhuiszorg gaan ten koste van uw eigen risico.
De tarieven worden jaarlijks vastgelegd door het College Tarieven Gezondheidszorg. Daar moeten wij ons aan houden. Bent u het niet eens bent met uw factuur dan kun u een klacht indienen, dat kan hier.
Het telefonisch contact met de triage assistent van de Huisartenpost is een triageconsult. Daar zijn kosten aan verbonden. Deze kosten brengen wij bij u in rekening.
U kunt uw medicijnen ophalen bij Apotheek De Brug, welke u kunt vinden in de centrale hal van het Flevoziekenhuis.
Nee, op de Huisartsenpost kunt u geen medicijnen krijgen. Voor medicijnen kunt u terecht bij apotheek De Brug in de centrale hal in het Flevoziekenhuis.
Nee, op de Huisartsenpost kunt u geen herhaalrecept krijgen. Bij hoge uitzondering en in zeer acute gevallen is het mogelijk dat u een recept krijgt voor een kleine hoeveelheid medicijnen. Met deze herhaalmedicijnen redt u het tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen verstrekt de Huisartsenpost nooit.
U bent vrij om zelf een huisarts te kiezen. Bij voorkeur is dat een huisarts bij u in de buurt. Dit in verband met de bereikbaarheid bij spoedgevallen. Volgens landelijke regels moet de huisarts binnen 15 minuten bij de patiënt kunnen zijn. Om deze reden kunnen huisartsen grenzen aangeven, waarbuiten ze geen patiënten willen aannemen. In overleg met u kan de huisarts van deze verplichting afwijken. Meer informatie is te vinden op de website van Zorggroep Almere.
Ja, uw eigen huisarts krijgt een verslag van uw bezoek.
Als u overdag met spoed zorg nodig heeft bel dan de spoedlijn van uw eigen huisarts. Is het levensbedreigend en telt elke minuut? Bel dan 112.
Nee, de Huisartsenpost is er alleen voor spoedeisende hulp in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. Overdag kunt u terecht bij uw eigen huisarts.
Jazeker, triage assistenten zijn speciaal voor opgeleid om u medisch advies te geven. U kunt vertrouwen op hun kennis en kunde. Alle medische adviezen worden gecontroleerd door de dienstdoende huisarts van de Huisartenpost.
Nee, u moet zelf op uw spullen letten. In de Huisartsenpost zijn wij niet aansprakelijk voor diefstal, vermissing of beschadigingen van uw eigendommen.
Het kan zijn dat u soms lang moet wachten. Dit kan een aantal redenen hebben:
- mensen met ernstige acute aandoeningen gaan altijd voor;
- er moet op de specialist gewacht worden;
- de behandelkamer is bezet;
- uw arts moet overleggen met een andere specialist;
- het wachten is op uitslagen van onderzoeken.
Wij helpen u zo snel mogelijk. Toch lijkt het soms dat anderen sneller aan de beurt zijn. Dat kan want in de wachtkamer zitten mensen bij elkaar die op verschillende zorgverleners wachten. U wacht niet allemaal op dezelfde zorgverlener. Het is wel zo dat mensen met nog ernstigere klachten dan u eerder aan de beurt zijn.
Als je 16 jaar of ouder bent, kun je naar de huisarts zonder dat je daarvoor toestemming van je ouders nodig hebt. Je mag dan zelfstandig handelen bij de huisarts. De huisarts mag zonder jouw toestemming geen informatie doorspelen naar je ouders en je ouders hebben geen inzage in je medische dossier.
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft aparte regels voor vier groepen minderjarigen:
- Minderjarigen jonger dan 12 jaar
- Minderjarigen van 12, 13, 14 of 15 jaar
- Minderjarigen van 16 en 17 jaar
- Minderjarigen die wilsonbekwaam zijn (12 tot 18 jaar)
Hieronder vindt u de regels die gelden bij deze vier groepen:
Minderjarigen jonger dan 12 jaar
De ouders of voogd(en) hebben altijd recht op informatie over de minderjarige.
Minderjarigen van 12, 13, 14 of 15 jaar
De ouders of voogd(en) hebben recht op informatie die belangrijk is voor hun rol als opvoeder. De arts hoeft geen informatie te delen als hij vindt dat het in strijd is met de zorg van een goed hulpverlener.
De minderjarige moet zelf toestemming geven aan de huisarts om gegevens met andere mensen te delen. De ouders en het kind kunnen aanvragen om het medisch dossier te bekijken. Het kind kan bezwaar maken tegen dat de ouders het dossier kunnen inzien.
Deze groep minderjarigen mag niet zelfstandig een behandelingsovereenkomst sluiten. Dat doen de ouders of voogd(en) namens de minderjarige. Voor elke actie die hoort bij het uitvoeren van de behandelingsovereenkomst, moeten zowel de minderjarige als de ouder(s)/voogd(en) toestemming geven aan de arts. Van tevoren vertelt de huisarts hen over wat de behandeling inhoudt.
Minderjarigen van 16 of 17 jaar
De ouders of voogd(en) hebben geen recht op informatie. De minderjarige heeft het recht op geheimhouding. Een patiënt van 16 of 17 jaar moet op dezelfde wijze behandeld worden als een meerderjarige.
Minderjarigen die wilsonbekwaam zijn (12 tot 18 jaar)
De ouders of voogd(en) hebben altijd recht op informatie over minderjarigen die wilsonbekwaam zijn. Voor alle wilsonbekwame minderjarigen van 12 tot 18 jaar geldt dat hun ouders of voogd(en) met de huisarts afspraken maken over hun zorg en gezondheid.
Kijk op www.infoBSNzorg.nl of bel met de Servicedesk van het informatiepunt via tel. 0900 – 232 43 42 (€ 0,01 per minuut).
Natuurlijk helpen wij u. Maar het is wel nodig dat u op een later tijdstip langs komt met uw legitimatie. Wij zijn verplicht om uw BSN te controleren. Zonder uw BSN kunnen wij geen medische gegevens van u opvragen bij andere zorgverleners dan uw huisarts.
U legitimeert zich met uw paspoort, identiteitskaart, vreemdelingenkaart of rijbewijs. Dit geldt ook voor kinderen. Jongeren van 12 tot 14 jaar, die niet willen dat hun ouders/verzorgers op de hoogte zijn van het bezoek aan de Huisartsenpost, kunnen zich legitimeren met hun schoolpas.
Wij zijn verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) te registreren. Het BSN is een uniek persoonsgebonden nummer. Het wordt gebruikt voor betrouwbare uitwisseling van medische gegevens en het voorkomt persoonsverwisselingen.
Tijdens een spoedgeval helpt de chauffeur de visitearts. De chauffeur geeft instrumenten aan, bedient de apparatuur en heeft soms contact met de Huisartsenpost of de ambulance. De chauffeur heeft hiervoor een speciale opleiding gevolgd.
Ja, er is in de auto een sirene en zwaailicht. Deze wordt alleen gebruikt bij een levensbedreigende situatie. Er is toestemming voor nodig van de Centrale Post Ambulancevervoer.
De dokter wordt gereden door een chauffeur met veel kennis van Almere. In de visiteauto is een navigatiesysteem. Ook kan de Centrale Meldkamer van de Huisartsenpost aanwijzingen geven zodat snel de juiste bestemming wordt bereikt.
Bij een levensbedreigende situatie is er binnen 20 minuten deskundige hulp. Dat kan de dienstdoende huisarts zijn of de ambulance. In minder ernstige situaties is de dienstdoende huisarts zo snel mogelijk, meestal binnen één uur na de melding bij u.
U krijgt altijd snel hulp. Als de dienstdoende huisarts niet snel bij u kan zijn dan sturen wij een ambulance naar uw huis.
Nee, de dokter komt alleen naar u toe als u om medische redenen niet naar ons toe kunt komen. Wij adviseren u om uw familie, buren of bekenden in te schakelen.